Thursday, October 08, 2009

Labor Day Weekend

Het dak was af, de werkweek voorbij, en het weekend duurde drie dagen. Tijd dus voor een bezoekje aan onze vrienden Joke en Herman in Pine Mountain Lake, vlakbij Yosemite. Dit keer gingen we samen met Serge, een ex-collega van Gerard, en John, een Nederlandse postdoc die deze zomer bij ons op Stanford te gast was.

Vanwege een bosbrand was een deel van Yosemite National park afgesloten. We konden vanaf Highway 120 niet richting de Valley rijden. Dus kozen we voor een trip naar het noorden van Yosemite Park, naar Hetch Hetchy.

Het Hetch Hetchy Reservoir is een stuwmeer dat de San Francisco Bay Area van drinkwater voorziet. Het smeltwater van de omringende bergen wordt in het stuwmeer opgeslagen en via een lange reeks buizen (269 km!) naar onze huizen geleid.

Onze teleurstelling over de afsluiting van Highway 120 sloeg snel over in enthousiasme toen we zagen hoe mooi de Hetch Hetchy vallei was. Het was een prachtige dag voor een hike, en we kozen voor een wandeling van 8 km (5 miles) langs het meer richting Wapama Falls.

Eerst liepen we over de 95 meter hoge O'Shaughnessy Dam.

Vanaf de dam hadden we al gelijk een prachtig uitzicht over het stuwmeer. De lucht was blauw met een paar wolkjes, het water donkerblauw, de rotsen grijs, en de bomen groen.

Ondanks dit fraaie plaatje is er nog steeds veel controverse over dit stuwmeer. In 1903, toen de eerste plannen voor de dam werden gemaakt, waren er al veel protesten. Hetch Hetchy was toen nog een prachtige vallei die door de komst van de dam onder water werd gezet. Nog steeds wil de Sierra Club de dam weghalen. Maar de San Francisco Bay Area is veel te afhankelijk van deze betrouwbare bron van drinkwater en electriciteit, dus staat de dam er nog steeds.

Omdat dit water gebruikt voor als drinkwater, is het streng verboden in het meer te zwemmen of te varen. Vreemd genoeg mag je er wel in vissen.

Langs het pad zagen we bizar gekrulde manzanita struiken met hun rode bast.

Het was september, dus van de waterval was niet veel meer over. In het voorjaar schijn je hier helemaal kletsnat te worden, maar nu was er nauwelijks een stroompje te zien. Maar aan de voet van de waterval was er een mooi klein groen poeltje. Een perfecte plaats voor een mueslireep en een flesje water, voordat we dezelfde weg weer terugwandelden.

's Avonds werden we hartelijk ontvangen door Joke en Herman. Herman leidde ons rond over het vliegveld van Pine Mountain Lake. Er waren net een paar vliegtuigjes rondjes aan het vliegen en touch&go landingen aan het maken, en er stond ook een helicopter, dus er was genoeg te zien.

Joke had intussen een heerlijk diner gemaakt. Wat is het toch altijd gezellig hier. Alle zorgen van werk en dak-reparatie vielen van ons af. Proost!

De volgende ochtend maakten we met zijn allen een boottocht over het Pine Mountain Lake. Met Herman en John als kapiteins genoten we van Joke's egg sandwiches en Bloody Mary's.

De middag vloog voorbij met een bezoekje aan het leuke dorpje Groveland. De Iron Door Saloon is volgens de eigenaars de oudste saloon van California. Natuurlijk. Alle fooien (dollar biljetten) worden hier aan het plafond gehangen en gaan 1x per jaar naar een goed doel.

Die avond werd de BBQ aangestoken voor een lekker grill fest. Herman en Joke, bedankt voor jullie warme gastvrijheid.

Op onze terugweg naar huis maakte we een stop bij het Don Pedro Reservoir, nog zo'n stuwmeer aan de voet van de Sierra Nevada bergen. Dit meer wordt gebruikt voor de landbouw, en dus mag je hier in zwemmen en varen. Weer zo'n mooi uitzicht.

Daarna reed de Volvo heel toevallig langs de Gnekow winery. Goh, dat is toevallig. Zullen we dan maar even naar binnen gaan? Ze bleken daar heel royaal te schenken, dus John en Elies moesten na afloop naar buiten gerold worden. We konden nog net tussen de dozen aangeschafte wijn op de achterbank. Hik.