Thursday, May 26, 2005

Martin en Nanny - deel 1

Eind april kregen we weer bezoek van Nederlandse vrienden: Martin en Nanny, en hun zonen Remon en Jelmar. Ik ging ze ophalen op het vliegveld. Het is zo grappig als je staat te wachten in San Francisco op de KL605 uit Amsterdam, want dat is natuurlijk het vliegtuig waarmee de meeste Nederlanders hier in de Bay Area aankomen. Dus daar sta je dan in de aankomsthal op SFO, en dan hoor je opeens weer overal Nederlands om je heen van al die Hollanders die hun vrienden staan op te wachten. Er wonen toch best wel veel Nederlanders hier, en dit is zo'n plek waar ze in grote aantallen bij elkaar komen: om 2 uur 's middags op het International Airport. Nu was het extra druk, want het was het begin van de voorjaarsvakantie, en veel gezinnen kwamen die dag aan. We hadden elkaar in geen drie jaar gezien, dus dat was even zoeken op het vliegveld, maar toen herkenden we elkaar toch!

Martin en Nanny zouden een rondreis door "the Southwest" gaan maken, maar de eerste dagen bleven ze bij ons. Ze hadden veel leuke cadeaus voor ons meegenomen: tijdschriften (je weet niet half hoe leuk het is om weer eens een Libelle of Elsevier te lezen), kaas, een CD, en een mooie schaal met vijf kaarsen in vrolijke kleuren. We zijn weer helemaal hip, hoor!

De volgende dag, zaterdag, zijn we naar Monterey gegaan. Dit kustplaatsje ligt op ca. anderhalf uur rijden van ons, en is vooral beroemd om het Monterey Bay Aquarium. Een leuk museum met zeeotters, een "kelpforest", een soort grote bak water met allerlei vissen erin, kwallen die ronddrijven op muziek, haaien, je kunt roggen aaien, met water spelen, kortom een museum voor jong en oud. Op een groot balkon buiten staan verrekijkers, waarmee je over de baai uitkijkt. Er lag een boei, waar een heleboel zeeleeuwen op lagen, dus er was genoeg te zien!

We hebben buiten op een terras gelunched, met op de achtergrond een stel feestende Amerikanen (veel rook, veel muziek en veel drank - en dat om 1 uur 's middags!). Maar zoals altijd hier: goede bediening en lekker eten. Daarna reden we door naar Point Lobos State Reserve, een natuurreservaat iets verder naar het zuiden, langs de kust. De kust is hier lekker ruig, met hoge kliffen, inhammen, en kleine eilandjes waartegen de golven aanbeuken. We hebben een mooie wandeling gemaakt, waarbij we zeeleeuwen, pelikanen, albatrossen, zeeotters en een eekhoorn hebben gezien.